Jag känner att jag behöver skriva av mig lite eftersom så många har svårt att få grepp om & förstå pojkarnas problem med magen.

När min äldsta pojke var liten hade han kolik, han grät skrek & hade ont. Jag visste att spädbarn kunde ha det så jag trodde att det enda jag kunde göra var att bita ihop & klara av den första tiden. Men då han växte & började äta mat lite smått blev det inte bättre snarare tvärtom. Han skrek värre än någonsin & hade kramper i magen. Det tog tid innan jag förstod att det var ett samband med maten & vad det var för mat som var boven.

Först uteslöt vi mjölk på doktorns inrådan. Sedan testade det vi med gluten, men det blev ingen skillnad. Vissa saker märktes mer än andra så de var lätta att testa & att undvika. Men det var inte förrän jag slumpvis skrev upp lite utav sakerna han reagerade på i sökrutan på yahoo & det kom fram en lång tabell på olika frukter, grönsaker & kryddor som det började ljusna.

Det var nämligen så innan att då sonen åt något han inte tålde så fick han kraftiga kramper i magen & sedan passerade all´mat rakt igenom. Och då menar jag makaroner som kom ut hela i blöjan & den typen av saker. Magen kunde göra ont & vara ur funktion i flera dagar. vilket ledde till att han inte ökade i vikt som han borde & inte heller sov som han borde.

Jag önskar att vi kommit på det tidigare, jag tror att sonen hade varit gladare för mat om han inte hela tiden när han var mindre behövt ha så ont. Ibland dröjde det några timmar innan ontet kom smygande ibland kom det redan efter några sekunder. Nu känner han det nästan direkt efter några tuggor om det fungerar för honom eller inte.

Vi fick träffa en dietist som bekräftade att det var salicylater (salicylsyra, acetylsalicylsyra bl a) som var boven i dramat. Och så fick vi veta mer om det hela. Denna typen av allergi eller överkänslighet är knepig eftersom den är individiuell & baserad på mängden man tål just nu.

Låt mig förklara, om barnet dricker ett glas juice kan det fungera, men om barnet dricker två glas blir det för mycket. Det är även resterande delen av måltiden som spelar in, barnet kan dricka ett glas juice som tillbehör till fisken & potatisen, men om fisken & potatisen innehåller någon utav kryddorna som innehåller salicylsyra så blir kryddorna+juicen för mycket, även om barnet kanske klarat enbart kryddorna eller enbart juicen för sig själv. Det handlar alltså om mängden man tål. Och för att göra det ännu besvärligare så tål barnet mer vissa dagar & mindre dagar som de redan är påverkade av astma.

Astma & överkänsligheten hör ihop till viss del, visste ni att så mycket som 20% av vuxna astmatiker är överkänsliga mot acetylsalicylsyra vilket bland annat finns i ipren. Utsätts den gruppen för ipren kan de få ett ASA-astma anfall som är mycket kraftigare än det vanliga astma-anfallet. Akut till sjukhus är vad som gäller om man råkar ut för det.

Vad är Salicylsyra?
Det är en syra som finns naturligt i vissa frukter & bär för att bevara dem & skydda dem från mögel & annat. Salicylsyra har en konserverande egenskap & man har tidigare tillsatt den i livsmedel för att få dem att hålla längre.

Naturligtvis är det inte så enkelt som att vissa frukter innehåller det & vissa inte....nej nej...för att förvirra ytterliggare så är det som så att frukter & bär innehåller olika % utav ämnet. Samt så innehåller en färsk jordgubbe mycket mindre än en torkad eller konserverad medans en kokt jordgubbe innehåller ännu mindre.

Man får lära sig vilka frukter & grönsaker, kryddor som innehåller mycket utav ämnet & försöka undvika dem. Det går inte att vänja sig vid detta & på så vis bli av med sin allergi. TVÄRTOM att utsätta sig för det igen & igen gör att man blir känsligare än tidigare. Jag har förhoppningen om att barnen kommer att växa ifrån detta så jag försöker att hålla dem undan så gott det går.

Salicylsyra hittar du bland annat i...
paprikapulver & chili
curry
svartpeppar
torkad dill, timjan & rosmarin
jordgubbar
citrus frukter (apelsin, citron, clementin)
Lingon
konserverade bär/frukter ex blåbär, plommon & körsbär
Lakrits
Aprikos
Ananas
Senap

Dessa är exempel med stor mängd salicylsyra i....sedan finns ämnet även i vissa safter, juicer & godisar. Det finns även som tillsatts i vissa tandkrämer schampo & naturligtvis i läkemedel såsom TREO & IPREN.


När lillebror sedan föddes trodde jag inte att han hade någon allergi alls, men å andra sidan lagade jag samma mat till honom som till storebror, när jag började testa att tillsätta svartpeppar & liknande till hans mat sa även hans mage ifrån. Men jag är hoppfull om att detta kommer att växas ifrån, storebror är mindre känslig nu än tidigare. Listan som ni ser här ovan har varit mycket längre tidigare för hans del, men vi har kunnat stryka lite utav det som det är mindre salicylsyra i.

Och slutligen så måste jag påpeka att sedan vi började följa listan från doktorn ordentligt så har barnen haft mindre problem med astma så det är absolut något som hör ihop. En utav biverkningarna som man kan få om man är överkänslig mot salicylsyra är att man får problem med andningen. Vi har knappt haft några astmatiska problem på väldigt länge. Så jag vill absolut tipsa föräldrar till barn med astma att testa vara utan salicylater när barnen har det som värst med astman, det kanske kan underlätta!

2 kommentarer

Annakarin

22 May 2012 20:25

Hej är inne på att prova diet utan salicylsyra. Vore bra att veta mer.

Hör gärna av dig

Marita

28 Jan 2014 22:51

Hej.
Tösen har multipla allergier. I höstas hittade vi även salitylsyra, bensoesyra och ASO-färgämen ( broschyren heter så :-) En broschyr som är gjord 95 av en dietistelev! Jag har inte greppat detta riktigt då det inte finns info på nätet att hämta! Vanligtvis pluggar jag på och fixar. Har ni fått bra info om detta? Mejla mig gärna om du vill :-)
Med vänlig hälsning En sökande mamma

Kommentera

Publiceras ej