Så, lite då och då ploppar det upp statusar på facebook där bekanta/vänner anser sig vara emot kvotering av kvinnor in på arbetsmarknadens smultronställen. Jag tycker att det är inte minst lite lustigt. För som det ser ut idag har vi redan kvotering dock inte av kvinnor in på arbetsmarknaden på chefsposter...nej nej nej...det hade ju varit för hemskt.... vi kvoterar in de som heter JOHAN istället. Mycket smidigare... ingen mensvärk, pms, barnafödande eller nått annat om man heter Johan & är man...är man kvinna & heter Johan kan man dock glömma att man kvalar in. 
 
 
Inbilla mig inte att alla som heter Johan är i genomsnitt bättre än alla kvinnor som sökt dessa positioner. Män finns redan på dessa positioner...män KVOTERAR in män...av vana, trygghet osv...kort sagt... män väljer män. Så inbilla mig inte att vi inte redan har kvotering. Det är bara det att så länge det är män som heter Johan så är allt ok och ingen gnäller. 
 
Kan även tillägga att jag var emot hela tanken från början...men när jag började att inse hur illa ställt det är 2014 och att ingen förändring är på väg av sig själv så ändrade jag min uppfattning. Vi har redan kvotering., hade det varit så fel att ändra vinkel lite på den istället & tvinga dem som anställer att tänka till innan de av gammal vana placerar Johan på posten istället för kvinnan som sökte samma jobb och var minst lika bra? Jag hade till o med kunnat acceptera tvångsutlottning av tjänsten när dödläge uppstår mellan två eller fler kandidater...bara mönstrena som baseras på gammal vana byts ut mot något rättvisare. 



Kommentera

Publiceras ej