Alla som känner mig väl vet att jag kan vara lite splittrad, en kombination av myror i benen och svårt att fokusera ibland. Detta kommer naturligtvis mer fram när man är stressad och eftersom det varit ett stressigt 2015.... så har jag nästan inte lyckats läsa klart en enda bok...nästan, jag som annars älskar böcker. 
 
 
 
Men så fick jag av en slump fatt i denna som var nått helt annat... inga sidor som behöver läsas om för att storyn är så lågmäld att man inte hittar den eller annat som hindrar att man fastnar i den. Jag var fast efter de första sidorna. Karaktärerna är väldigt tydliga, visst finns det kanske en o annan kliché här men man förlåter det ändå. Storyn i sig är intressant och fängslande från första sekund. Språket är något annat jag trivdes med, det flyter på bra och har sin egen rytm. Man får följa med flera av de olika karaktärerna men på ett smidigt sätt så att det inte blir för mycket hoppande. 
 
Storyn i sig är att det är någon som mördar småflickor som ska börja skolan. Först påträffas en flicka, detta hamnar hos utredaren Munch. Han anar tidigt att det är väldigt komplicerat och vill ha hjälp av en tidigare kollega, den han anser vara bäst på området Mia Krüger, problemet är bara att hon isolerat sig på en halvt öde ö utan telefon ensam med tabletter och sprit med planen att möta sin döda syster så snabbt som möjligt. Tidigt blir det klart att den döda flickan som hänger i skogen må vara den första men inte kommer bli den sista. 
 
Jag fastnade fort..den hade lite av filmen "Seven" över sig.., kanske hur den var uppbyggd spänningsmässigt eller bara det att det är en bra story snyggt ihopvävd. Exhalterad som jag är har jag beställt nästa bok i serien (fristående, denna första har inga lösa trådar tack och lov)....men då den ännu inte fanns på svenska har jag beställt på norska... så hur det ska sluta får vi se haha ;o) men är den lika spännande på min halvt rostiga norska så lovar jag att skriva om det sen. 

Går att beställa HÄR, finns redan i pocket så det var runt 50:- för den :) 
 
 
 


Har ni redan läst den så måste ni ju berätta vad ni tyckte? :o) & Framförallt klämma fram med tips på liknande böcker...

6 kommentarer

MartinaOlsson

07 Jan 2016 00:04

hej! allt bra? :)

Zara

07 Jan 2016 10:59

Tack för boktips! Funderar verkligen på att beställa hem lite böcker och börja läsa lite :)

linah

07 Jan 2016 11:03

riktigt bra tips!! <3

Viktoria Eriksson

07 Jan 2016 19:23

så bra tips! :)

Malin

08 Jan 2016 08:20

Jag har fastnat för Storytel och betar av böcker i en rasande fart. Det är toppen att kunna göra annat medan man lyssnar på en bok.

Cissi

14 Jan 2016 09:25

Tack för boktipset!

Kommentera

Publiceras ej