Jag snubblade över denna metoden när jag letade efter helt andra saker. Vissa bitar av den är helt revolutionerande. Jag är så fascinerad över att ingen annan kommit på något liknande tidigare när det gäller kläderna, barnens kläder specifikt. Mer om detta strax. 
 


Konmari är en metod av städning & ordning utvecklad av Marie Kondo som även gett den sitt namn. Det finns vissa likheter med Feng Shui i utrensningsprocessen. Just som man i Feng shui ska omge sig med saker som man tycker om och som ger goda vibbar ska man göra detsamma här. Så vad man gör är att man går igenom alla saker i hemmet och bestämmer sig för om de glittrar eller inte. Man håller dem i handen (om det är fysiskt möjligt) och känner efter vad man egentligen känner inför prylen. Kanske är det något man blivit glad av tidigare men som tappat sin lyster., då tar man bort den från hemmet. Glittrar den så behåller man. 
 
Vissa saker glittrar genom sin användning.. som min osthyvel... den är inte vacker men den skär bra & jag gillar ost.. så den får vara kvar.. lite så tänker man över prylar som har funktion men kanske inte glittrar sådär av sig självt som vissa designer prylar kan göra av blotta uppenbarelsen. 
 
Vad som skiljer metoden lite mot andra är förvaringen. Här handlar det inte om att skapa förvaringslösningar först, man går alltså inte ut & shoppar halva lagret med "smart store" boxar på dag 1 för att organisera... nepp nepp, först rensar man och när man rensat klar det är först då man vet hur mycket förvaring man kommer att behöva. En annan markant skillnad är att hon uppmanar till att ta fram allt av samma sort så att man får en överblick., vare sig det är linnen, handdukar, mössor, strumpor eller vad det kan vara så ska allt fram på en gång så man vet hur mycket man har. Oftast har man mer än man tror och samlat på mer än ett ställe. Dra fram alla mössorna och gör en bedömning av hur många du vill ha och behöver ha. 
 
Bildkälla: Konmari
 


För mig är just nu största skillnaden barnens garderober/lådor. Kläderna var tidigare staplade på hög och barnen drog ut en av de nedre och resten följde efter vilket ledde till att jag VARJE dag var tvungen att vika om tröjorna. Nu förvarar vi dem stående i byrålådor (ikeas malm) vilket innebär att jag max en gång i veckan behöver räta upp raderna... barnen ser direkt vilken tröja/tischa som finns var och drar enkelt ut den utan att resten följer med. 

Boken finns HÄR .
 
Minstingens låda för tishor med lång & kort ärm. Vi har plats till en rad till! Trotts att det svämmade över när vi förvarade dem vertikalt. Men man utnyttjar mer av arean nu. Notera även att det är så här det ser ut EFTER några dagar... jag har inte varit i hans låda o rätat upp eller vikt om något nu. :o) 



 
flylady, konmari,

1 kommentarer

sanna hyvärinen

11 Sep 2016 21:57

Snälla :) vill du rösta på mitt bidrag i denna tävlingen där jag kan vinna tavlor? Den avslutas snart. Mitt bidrag är det rosa   http://www.absolutart.com/se/artwall/contest Om du röstar så är jag sååå tacksam! Förlåt annars, men jag är lite desperat vill så gärna vinna. Ha en fin vecka! Detta betyder jätte mycket för mig :)

Kommentera

Publiceras ej