Som utlovat här kommer lite info om metoden. Konmari är en metod för rensning och framtida inköp utvecklad av Marie Kondo. Jag rekomenderar alla som vill testa att köpa boken för jag kommer inte kunna förklara allt i ett blogginlägg på samma vis som det förklaras tydligt och bra i boken. Den finns att köpa     HÄR      på svenska samt      HÄR      på engelska. Många gillar den engelska versionen bäst, vilket jag inte visste när jag köpte min så min är på svenska. 

Vad som skiljer denna metoden från andra är:

A) man skapar inte förvaring det första man gör, lösningen är inte att hitta förvaring först. 

B) man rensar per kategori inte per plats. Dvs man rensar inte först garderoben i hallen på väskor, kläder, mössor och går sedan i förrådet och rensar liknande prylar där utan man tar istället kategori för kategori drar fram allt så man får en överblick över vad man har och rensar därefter. Anser man att man behöver 7 svarta identiska mössor så sparar man alla anser man att det inte är så lockande så behållar man de man tycker om utav de 7. 

C) Man går på känslan, om vi återgår till de 7 svarta mössorna så tar man dem en och en och känner om de glittrar för en eller ej. Och med glittrar menas om man känner att ja! den här vill jag ha. När man gjort detta kategori för kategori är man då lämnad med enbart de saker man trivs med. med undantag av vissa kompromisser... kanske gillar man inte någon av sina jackor....alls... men behöver ju en... ja då kan man ju behålla den tills man hittat vad man istället trivs med... 

Måste tipsa om att det finns en bra och väldigt aktiv grupp på facebook för er som är nyfikna, länk HÄR. Denna veckan är man inne på kategorin böcker i denna gruppen. Vi har inte ens en ordentlig bokhylla (med undantag av att barnen har en smal för sina böcker) men jag trodde inte att det skulle bli så många böcker i o med att jag alltid ger vidare mina pockets när jag läst dem & annars har vi väl mest Coffe-table-books typ och de ligger ju på hyllan i soffbordet redo att bläddras i. Men på någotvis är där nu en ikea kass nästan fylld med utrensade böcker (!). 


Så kan det se ut kategori för kategori bara till att checka av. Jag har inte varit så hård på kläder eftersom träningen äntligen börjar ge resultat nu sen jag bytte endometrios medicin. Med den förra så var det totalt omöjligt att ändra på kroppen trotts träning och bra mat. Men med den nya så händer det sakta men säkert. Så jag tror det kommer bli en hårdare rensning då. 

Något annat revolutionerande är vikningen utav kläderna och att förvara dem stående istället för liggande. ALLA FÖRÄLDRAR LÄS DETTA.... från att ha haft kaos i pojkarnas garderober efter varje morgon när de dragit ut vilka tröjor de vill ha på sig... så behövs det nu istället gås igenom MAX 1 gång per vecka om ens det. Och det får plats mer kläder än det gjorde innan. Revolutionerande! 

Äldsta sonens låda, thsirts längst till vänster, långärmade i mitten och till höger mera t-shirts av den typen man har under mest samt linnen. Detta är Ikeas malmbyrå om någon är nyfiken. 


Yngsta sonens låda, tishor till vänster, långärmat i mitten och blandat till höger. Notera att raderna inte är raka för det är väldigt länge sedan dessa las ned, fyllde på med lite nytvättat igår men behövde inte göra mycket mer än att lägga ned det. 
 
Som sagt man behöver läsa boken för att riktigt komma in i det, är inne i min egen bok så den kommer inte lånas ut inom det närmsta om någon undrar ;o). Det finns även en del youtube klipp och en hel del inspirerande på pinterest. 

Litet smakprov:

 



Kommentera

Publiceras ej