Marie Kondos teknik för ordning hemma sprider sig som en löpeld just nu. Själv har jag konmariat ett tag, börjat om när jag fastnade och är nu på banan igen. Eftersom jag upplever en oerhörd skillnad hemma bara efter några enstaka moment så tänkte jag mig att jag vill dela med mig av det jag lärt mig. Så att andra kan uppleva detsamma hemma hos dem. 

Varför har jag satt ihop Adhd & utmattning? Jo för att många lösningar passar dem båda lika fint. en hel del kvinnor som får diagnosen utmattnings depression är fel diagnosticerade och har adhd... läste jag i en artikel för ett tag sedan. Det fick mig lite att tänka på hur lösningen ser ut när man tacklar adhd hjärnan till vardags och hur lösningen ser ut när man vill komma ut ur utmattnings depressionen, det finns många likheter kände jag spontant. Och ju mer jag tänkt på det ju mer känner jag att man i vissa aspekter kan ge samma råd och tips till de båda. 

 
Jag har rensat alltid känns det som men inte fått resultat. Konmari ändrade på det genom hur man praktiskt genomför allt. Det som skiljer konmari från andra metoder är dels att man får en översikt över sina ägodelar och dels att man rensar via kategorier istället för skåp för skåp. Men viktigast av allt är kanske att fokus ligger på vad man vill behålla och inte vad som ska bort. 

Tidigare när jag städat, rensat så har jag kanske gjort ett skåp perfekt...men sen har det blivit saker över som kanske inte fick plats just i det skåpet... en del har rensats bort men en del har helt enkelt blivit över vilket inte gjort att kaoset försvunnit. Samt så har jag ändå stått där men 7 koppar i ena skåpet och 3 i ett annat och några i källaren... utan att inse hur många det faktiskt finns...hade jag insett det då hade nog en del lättare rensats bort. Konmari blir lite som en inventering som ger överblick. 



Det finns inga regler för hur mycket som ska bort eller sparas, så det går att anpassa efter eget önskemål helt. 

Hur börjas det då? 

Steg 1 är att ta till sig boken och innehållet i den för där förklaras det bäst. Den finns som ljudbok, den finns på youtube, den finns som bok på bibliotek och på ex Adlibris  där finns den både på svenska och engelska samt som pocket eller vanlig från 45:- och uppåt. Den första versionen heter "konsten att städa" på svenska eller på engelska "the life-changing magic of tidying" 

Så se till att ta till dig av innehållet så kommer snart nästa steg här i bloggen! :) 
 
 
adhd, konmari, marie kondo, utmattning, utmattningssyndrom,

Kommentera

Publiceras ej