Trileqe 
 
Jag tänkte dela med mig av en favorit jag inte hittade något recept på svenska på när jag googlade så här kommer en variant. Det är en söt karamellaktigt smakande tårta som bara blir godare om den får lov att stå en dag. Det finns många varianter på denna trileqe / trilece / tres leches, här kommer en. 
 
 


Recept: 
6st ägg
4 dl socker
4dl mjöl 
3 tsk bakpulver 
1 msk vaniljpulver 
5 dl grädde
3 dl pulvermjölk
5 dl mjölk
5 dl ljummen mjölk + 2dl kondenserad ljummen mjölk (alternativt 7dl vanlig ljummen mjölk) 
500 g Krem Karamel (en färdig sås som kan köpas, kan ersättas av dulce de leche, det blir inte samma men det fungerar smakmässigt).

 
 

Ugn 180 grader, formen jag använt är ca 30x40 cm 

Börja med att separera äggen, vispa äggvitorna tillsammans med sockret som tillsätts lite i taget. Vispa som när du vispar maräng. Vispa lite långsammare ner en äggula i taget tills alla är i smeten. Blanda ihop övriga torra ingredienser och vänd sedan ner dem i smeten utan att vispa. 

Jag tycker det är lättast att använda bakplåtspapper i plåten om du inte gör det se till att smörja ordentligt innan du häller ner smeten. In i ugn ca 25-30 min (beroende på ugn). 

När kakan är klar, låt den svalna en stund. Ta sedan o lyft ur den ur formen och häll i grädden i formen. Sen lägger du kakan tillbaka upp och ner i formen. Stick generöst många hål i kakan med tandpetare eller grillpinne så att mjölken lätt kan rinna igenom. 

Mjölkblandningen: 
5dl mjölk blandas med pulvermjölken och ställs åt sidan, resten av mjölken (5+2 el 7dl) värms upp till ljummen och blanda ihop med den andra mjölken som var ställd åt sidan. Häll sedan över allt över kakan. Låt kakan absorbera mjölken och toppa sedan kakan med ett lager av Krem Karamel. 

Kakan/tårtan är nu klar men behöver tid att sätta sig, minst två timmar i kylen gärna mer. 

 



dessert, efterrätt, trileqe,

Kommentera

Publiceras ej