Det första steget efter att boken är läst är att göra en målbild. Målbilden handlar om hur det ska vara EFTER man är klar. Hur tiden som blir över ska spenderas. Målbilden kan vara en skriven version eller en visuell vision. Tänk inte bara på hur resultatet ska se ut fysiskt hemma utan vad tiden som blir över kommer spenderas med. 

Som utmattad kan det vara svårt att föreställa sig, kännas redan här som ett stort berg att beskriva. TA den tid som behövs och inse att du ALLTID kan göra om din målbild även mitt i resan om skulle behöva göra det. Det är INTE skrivet i sten. 

Jag hade ett mantra till att börja med innan jag fick ihop en målbild: 


Det var just den första frasen som var väldigt viktig för mig & i min väg tillbaka ut från utmattning. Simplify, det tilltalar även min adhd hjärna. Förenkla. Inget är lätt när man inte längre kan forma tankarna och få grepp om vart man vill komma. Men genom att förenkla så mycket det bara går och hitta rutiner som är enkla att följa har man kommit en bra bit på vägen. 

Så när jag sedan har gått igenom de olika konmari kategorierna har jag haft frasen "förenkla" med mig. Det har gjort det lättare att ta vissa beslut inom kategorierna och hålla mig på rätt spår mot mitt mål. Som jag skrev i mitt första inlägg så har min resa inte varit rak & om du har någon som helst funktions variation så får du räkna med att det kan hända att det inte blir en spikrak resa. Marie Kondo rekommenderar att man gör denna processen fort, kanske på en sådär 6 månader. Men min verklighet var bara att inse att det där inte skulle vara möjligt. Jag kommer att dela med mig lite av min erfarenhet och lite tips och trix för att kunna göra det så bra som möjligt ändå. 

Jag fastnade första gången i kategorin "papper" det är en viktig men oerhört stor kategori för någon som mig (läs listmänniska med listor på allt möjligt & massvis med viktiga samt oviktiga papper sparade). 
 
 
 

Frågor att ställa sig själv inför skapandet av målbild:

-Om du hade tid över vad skulle du använda den till då? 
-Vad vill du uppnå med metoden, vilket resultat? 
-Vad frustrerar dig just nu i vardagen som rör ordningen hemma? Hur skulle motsattsen vara? 
-Saker som du älskar att göra men inte planerar in just nu är? 
 
adhd, konmari, utmattning,

Kommentera

Publiceras ej