Det är många jag känner just nu som går i väntans tider..., så efter en liten utmaning hamnar listan här... :-) Senaste graviditeten/förlossningen.



När fick du reda på att du var gravid? Jag misstänkte det ganska fort, magen svällde upp tidigt & jag fick börja med mamma-byxorna nästan direkt.
Var bebisen planerad? Nja, vi hade ju alltid tänkt oss att det skulle bli ett syskon men det var inte så att vi bestämt oss för att NU gäller det. Så både &.
Mådde du illa mycket? Ja men det var mestadels lätt illamående. Inte så att jag låg orörlig i soffan så mkt.
Hur blev ditt hår? Inte så mkt förändring, kanske aningen tjockare. Men inte så mkt.
Hade du halsbränna? Jag misstänkte att de startat produktionen av all världens halsbränna i min mage..så illa var det.
Vad tyckte du inte om för mat? Samma som vanligt ungefär, men förra gången HATADE jag bara tanken på avocado.
När kände du bebisens första sparkar? Tidigt. Tidigare än första grav.
När började dina förvärkar? Jag vet inte, hade sammandragningar mkt hela graviditeten. Lite molande sådär, men inte så farligt ändå.
Var du ofta orolig? Ja ganska ofta, hade problem med moderkakan denna gången, förra gången med blödningar & att babyn ville komma för tidigt. Så japp, det var oroligt.
Samlade du på graviditets tidningar & böcker? Njae, köpte en eller 2, läste mycket på internet & läste det man fick hem av barnmorskan.
Sparkade bebisen mycket? JA den gillade att peta in foten mellan revbenen med...haha... fast undrar om inte första grav  var livligare ändå.
När började du läcka bröstmjölk? Minns inte att jag gjorde det faktiskt.
Fick du bristningar? Nej.
Hur kommer det sig att du behöll bebisen? Haha,,...fy vilken fråga. JAg visste att jag/vi ville ha den från första sekund helt enkelt.
Blödde du mycket? Nej inte denna gången
Levde du på som vanligt? Så gott det gick.
Hur gammal var du när du blev gravid? 26?
Hur tog din partner det? Bra :)
Vart bodde ni? Sverige, skåne
Hur ofta gick du till MVC? För sällan! Det var färre kontroller med andra barnet än första, helt fel! man vill ju veta allt om detta barnet med, ingen graviditet är den andra lik.
Vad var ditt sista SF mått? SF Vaddå då?? Ingen aning, säkert JÄTTEBRA ;) haha
Hur många gånger åkte ni in till förlossningen? 1 gång.. vilket var 2 gånger färre än med ettan så vi bättrar oss...haha
Hur många UL gjorde ni? Många med båda grav, minns inte exakt hur många
Hur började din förlossning? Vattnet gick
Hur många timmar tog din förlossning? Från det att vattnet gick så tog det väl 6-7 tim men då hade jag ju sprutor som gjorde att värkarna skulle uppehöra ett tag mitt i med.
Födde du vaginalt eller kejsarsnitt? Planerat kejsarsnitt
Vilken smärtlindring tog du? Tja den som rekomenderades för snitt, i ryggen (bedövningen då assååå...snittet var framtill...haha).
Hade ni förberett bb-väskan? Mycket väl, vattnet gick natten till det planerade snitt datumet så allt var packat o klart!
Hur var din partner under förlossningen?  Det var min syster som var med denna gången, hon var bra såklart.
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? TJa... det var ju snitt så frågan passar kanske in...det tog sin lilla tid att få ut babyn i alla fall.
Blev det komplikationer? Ja lite, det var en liten blödning som inte ville sluta så det drog ut på tiden...smärtlindringen började släppa.., men det var ganska ok ändå.
Fick du sy? såklart! Förra gången vaginalt...oh japp...så många stygn att de inte brydde sig på att räkna dem då.
Ögonfärg? Mörkblå
Hårfärg? mellanbrun? knappt nått hår ju
Ammade du/ammar du? ja & lite ja
Hur gammal är babyn nu? 11mån
Vad tyckte du om förlossningen? Bra, väldigt bra. Det mesta var som förväntat. Läkningen efter har gått bra med.
Vill du ha en till? I framtiden ja, inte nu direkt.
Hur mkt gick du upp under graviditeten? ca 20kg
Hade du mycket foglossningar? oh yeah...båda gångerna.
Hade du någon hormonrand? Ja båda gångerna
Vad trodde du att det skulle bli för kön? Det varierade från dag till dag, i början tänkte jag att det var så annorlunda så det var säkert en tjej denna gången.
VAd ville du ha för kön? Hade inget favoritkön, antingen fick storebror en bror nära i ålder eller så fick vi en av var...det var liksom winn-winn
Hade du några speciella cravings? Pingvinstänger, äpple, cola
Behövde du kissa ofta? Ja du gissa om!
Var du rädd för förlossningen? Nej, när jag fick veta att det skulle bli kejsarsnitt kunde man istället planera allt i förväg & det gjorde att det inte fanns utrymme att vara rädd. Jag fick reda på nästan varje sekund av förlossningen i förväg ju. Allt som skulle ske & när det skulle ske, vilket är annorlunda mot den första förlossningen jag hade.
Hade du ont efteråt? Med första förlossningen O JA! Med denna japp, mycket av smärtan med snitt har man i efterhand så det är klart att det gjorde ont, men inte mer än att man klarade av det & man kunde ju få smärtstillande, värst var att ha hostattacker som nysnittad...det dödade mig...haha. FY. Hade tänkt mig en eftertid utan smärtlindring men tack vare hostan så fick jag ha första dygnet. Jag gjorde ALLT jag kunde för att komma upp o röra mig så fort jag bara kunde...,
Mådde bebisen bra när den kom ut? Ja det gjorde den
Vilket kön var det? pojke
ville bebisen amma direkt? Ja det ville han
Hade bebisen gulsot? Nej
Vad fick bebisen för namn? ;-)


Kommentera

Publiceras ej