Bild från förra veckan när vi hade snöööö
 

Jag blir förvånad, ofta stöter jag på människor, kvinnor som INTE har någon aning om vad Endometrios är. Detta trotts att minst var tionde kvinna är drabbad. Det är alltså högre risk att vara drabbad av Endometrios än många andra sjukdomar. En edometrios patient kostar mellan 40-90000 per år i behandlingar, operationer, besök, sjukfrånvaro, totalt för hela sverige ca 3,6 MILJARDER om året. Trotts detta görs det mycket lite forskning inom ämnet. Källa
 
 
I Sverige förvisas man till gynekologerna om man misstänker endomterios, det tar oftast lång tid innan man ens misstänker det om man går till läkaren. Läkarna saknar utbildning om sjukdomen och gynekologernas kunskap är högst bristfällig. Därför tar det 8-15 år i genomsnitt (!) att få diagnos. Tänk dig att du varje månad har ett helvete av smärta...och måste vänta 15 år på att få en diagnos. 
 
 
 
 
I mitt fall hade jag tur som inisisterade på att de skulle leta efter tecken på endometrios under mitt kejsarsnitt. Jag tänkte lite att var jag redan upp-öppnad så varför inte. Därför vet jag med säkerhet vad jag har. MEN första gången jag sökte hjälp var jag 14 och hade sådana smärtor att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. jag har svimmat otaliga gånger på toalettgolvet, hemma och hos andra utav smärtorna. 13 år senare fick jag diagnos
 
Tro inte att livet blir lättare bara för att man lyckats diagnosera eländet. Eftersom det är en kvinnlig sjukdom som man inte brytt sig så mycket om att forska om tidigare så är medicineringen icke existerande. Man hänvisas till mediciner som egentligen är till andra åkommor. För något år sedan släppte man den första medicinen riktad år patienter med endometrios, Visanne. Detta är alltså en medicin man tagit fram just för att den visat sig vara effektiv emot endometrios. Den har hittills gett bäst resultat, vill man ha denna så ingår den INTE i högkostnadskortet. 
 
 
 

Övriga preparat man kan använda medför biverkningar, det är väldigt individuellt vilka biverkningar man får. Min första gynkontakt skrev ut Synarela vilket egentligen är en av de sista utvägarna. Den innebär att man på några dagar kommer in i ett fejkat klimakterium så att de besvär man normalt har över några års tid utsätts man för på några dagar. Det normala är att man skriver ut en add-back för att minska besvären men det hade min gynekolog ingen som helst aning om. När jag kommer tillbaka till henne med mina biverkningar 9 månader senare och även berättar att jag tvingats bli sjukskriven på grund av biverkningarna ser hon på mig och säger på fullaste allvar:

"Men du trodde väl inte att du skulle slippa biverkningar?"
 
Det är tyvärr den attityden som finns, som kvinna ska man vänja sig vid att ha smärta, man ska acceptera att medicinerna bidrar till deprission, migrän, viktökning, minskad aptit på livet överlag etc... Man ska bara ta det. Men jag vill inte, jag vill leva så vanligt som möjligt. Jag tänker inte acceptera att ha en lista på biverkningar som är längre än den behöver vara bara för att ingen brytt sig om att forska ordentligt. Det är inte heller ok att skickas runt bland läkare, gyn etc för att ingen vill "ta" i sjukdomen eller har rätt utbildning. Så fort jag nämner ordet endometrios till den vanliga läkaren blir det en remiss till gyn... där jag sedan inte får hjälp med smärtstillande eftersom min gyn inte har utbildning inom det området. Så går det runt. Runt. 

Läkarens besked, "Du har endometrios, googla det" (ska man läsa bara en artikel om ämnet så är det denna).


Jag är trött nu & förbannad över att mitt liv ska påverkas dagligen av biverkningar man hade kunnat forska bort & att det inte någonstans tas på allvar. Så oerhört många lider i det tysta utan att få hjälp & söker de väl hjälp behöver de i genomsnitt passera 2-4 läkare innan någon LYSSNAR.

Vi vet alla om att detta hade varit en sjukdom som påverkat män så hade den varit botad & vi hade kanske varit en 100-150 år längre fram i forskningen. I nutid utbildar vi inte ens sköterskor, läkare etc att känna igen sjukdomen! Det är helt galet!. Här om året dog en tjej efter att ha passerat 32 läkare utan att få rätt vård....



 
 
 

3 kommentarer

Maria

02 Feb 2016 15:56

Så fina bilder.
Förstår att det måste vara jätte jobbigt både med sjukdomen o bemötandet.
Kram

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

05 Feb 2016 12:47

Jag vet vad det är, men jag tror en av de största anledningarna till att så få vet vad detta är. Tyvärr är på grund av att det är en kvinnosjukdom. Som med nästan allt annat forskas det väldigt lite på kvinnor, och vi förväntas ofta stå ut. Samtidigt är det märkligt att jämföra kvinnokroppen med en manskropp. Biologiskt sätt är vi olika på många plan även om vissa saker är lika. Ingen skulle ifrågasätta en man som kom in med smärta i ryggen. Han skulle få hjälp, en kvinna med smärtor i brösten eller livmodern får stå ut många gånger. :/

Susanna

05 Feb 2016 19:37

Jag förstår att de kan vara ett rent helvete och även min syster har de men inte fått diagnosen men jag vet hur dåligt hon har mått genom åren.. själv har jag inget kvar varken livmoder eller äggstockar.. Men det är ju helt otroligt att de inte ska finnas någon riktig forskning på de, utan de är ju inte bara min syster jag har även träffat fler som lider av det här...

Kram

Kommentera

Publiceras ej