Som utlovat, lite bilder från förra årets meze när sonen fyllde år. Det var matlagning hela dagen i princip. Men gott blir det. Meze är ungefär som ett smörgåsbord men med smaker från balkan eller exempelvis mellanöstern. Jag blandade friskt traditionella balkan tillbehör (som pite & burek) med persiska recept (kycklingen med saffran och granatäpple strössel är en trogen favorit, Tadiq är en annan men hade inte tålamod att göra den sistnämnda). 

För barnens skull smög jag även in lite chicken nuggets haha... visste inte hur de små skulle gilla smakerna och eftersom det trotts allt var sonens kalas så ville jag vara säker på att kusinerna med blev mätta. Annars är min favorit bland balkan maten "speca më djath" den heter kanske nått annat egentligen, men det är speca (spetisg vit paprika) och det är djath (vitost i saltlake) som man grillar och sedan steker ihop gärna med lite grädde eller creme fraiche. Sedan kan man använda blandningen som sås, i paj eller i en omelett. Jag tycker det är gottigast att bara ha såsen och doppa nybakt bröd i. Det är sååååå gott ♥.

Fördelen med att ha många kulturer runt om är att man har mycket att hämta ifrån. Det märks extra mycket när det gäller matlagning. Tyvärr är det lite som så att många av de traditionella balkan recepten kräver en hel del tid i köket vilket man inte alltid har så jag hittar gärna genvägar... istället för att stå i timmar med och få rätt på degen till pite eller burek kan man fuska och använda exempelvis filodeg. Nej det blir inte lika gott. Men close enough om man helt enkelt inte har tiden. 


 



 
 
 
 
 
meze,

6 kommentarer

sara

07 Mar 2016 12:30

Såg smarrigt ut! :)

Elin

07 Mar 2016 12:50

Men så himla gott!

Matilda Berlin

07 Mar 2016 14:31

Men åhh vad gott det ser ut! Jag har tyvärr inte smakat så mycket från Balkan, men läst mycket om hur gott det är. SÅ har ni en plats över vid nästa firande har jag verkligen inget emot en inbjudan, haha ;)

Maria

07 Mar 2016 16:54

Men oj så gott det ser ut...nu blev jag jätte hungrig.
Kram

Susanna

07 Mar 2016 17:43

Men så gott de såg ut och det är ju så gott, brukar äta de ibland fast då går vi ut och äter.. Kan tänka mig att det är mycket jobb med att fixa allt... men riktigt smarrigt =)

Kram kram

Sanna

07 Mar 2016 22:04

Oj så mycket gott :D

Kommentera

Publiceras ej