Det blev en tur akut iväg ikväll. Precis efter att våran vårdcentral stängt för kvällen så deklarerar sonen att han inte kan röra på nacken och han är väldigt påverkad överlag & lite rosig om kinderna som om febern är på väg tillbaka. Tänkte inte så mycket på det allra först, men han blir bara gnälligare och gnälligare till slut googlar jag fenomenet och blir väldigt uppskrämd. Tydligen är stel nacke ett tecken på hjärnhinneinflammation och måste tas på allvar. Ringer 1177 för att se vad de säger om det hela men det var över en timmes väntan (!) hittar då ett annat nummer till Lunds sjukhus dit jag ringer och får klart för mig att vi måste åka in. 

Får träffa en alldeles underbar läkare som tar det hela på allvar, konstaterar fort att det är körtlarna som svullnat upp så pass att han inte kan röra nacken och tar sedan alla tester snabbt och smidigt. Skriver ut allt vi behöver utan knussel, så nu har vi äntligen Lepethon igen... vågar inte ge av den gamla vi redan har hemma då datumet gått ut för evigheters evighet sedan. Vi har även något utskrivet till öroninflammationen som är på väg likt ett brev på posten och betapred inför nästa krupp attack. Äntligen. 

Hon rekommenderade dosen på Gionan som jag redan gett honom nu under kruppnätterna... vilket kändes bra och veta att man gjort rätt trotts att det är ganska så mkt över den normala doseringen. Men för en kort period så är det ändå bättre att han kan andas än att han inte kan andas. Vi använder inte astma sprayerna annat än vid behov, så att tillfälligt göra en ökning känns ok. 

Så imorgon blir det en tur till apoteket & så ska jag hämta min kära kusin ♥ som jag inte träffat på ett tag. Hon landar någon gång under förmiddagen. 


Kommentera

Publiceras ej