Hela intervjun finns att läsa HÄR

Hade ju helt glömt att lägga upp länken tidigare, blev intervjuad av region skåne. Betyder väldigt mycket att man äntligen uppmärksammar en av sveriges absolut vanligaste sjukdomar. Om DU som läser detta nu aldrig hört talats om endometrios så kan det vara bra o veta att minst 1 av 10 kvinnor i din närhet är drabbade ändå har man minimal kunskap inom vården till att bemöta tjejerna när de söker hjälp och utveckling/forskning just i Sverige är långt bakom. Vi vill gärna se oss som jämställda och högt upp på listan över jämlikhet... men här har man mkt att ta igen. 

Andra länder har börjat operera med excisions kirurgi och har goda resultat efter det medans man i Sverige hänvisar till hormoner för behandlning av cancer, p-piller eller IVF.... och opererar man här så bränner man gärna vilket orsakar mer problem än det kanske var från början ibland. Det enda läkemedel som hittills är framtaget för just endometrios ingår inte i högkostnads skyddet... vill man ha det får man betala 480 ca för enkel dos och det dubbla om man är ordinerad två tabletter. 

Men så nu, har man alltså öppnat endometrios centrum i landet på olika platser, bland annat i Malmö dit jag var. Och jag är försiktigt optimistisk., nöjd med mitt eget besök. Det fanns oerhört mkt mer kunskap där än jag mötts av tidigare. Så det är en bra början. Men jag hoppas att man inte stannar vid detta utan fortsätter utveckla så att man i framtiden behandlar HELHETEN samt sjukdom i sig o inte bara symptomen. Med hormonerna jag tar nu känns det som med tanke på biverkningarna att jag bara bytat typ av helvete... jag har bytt smärta mot andra problem. Vilket inte känns helt optimalt. Jag vill ha en så normal vardag som möjligt :o)
Endometrios,

Kommentera

Publiceras ej